Bubrezi, taj parni organ u obliku zrna graha, težine oko 150 grama kod odrasle osobe te imaju tri neizostavne uloge za funkcioniranje našeg organizma – izdvajaju štetne supstance iz našeg tijela, izlučuju mokraću i proizvode hormon u reguliranju krvnog tlaka.

No, kada se razbole, organizam trpi dalekosežne posljedice. Jedna od njih je i kronična bolest bubrega, klinički sindrom u kojemu nefroni trajno propadaju i dovode do zatajenja bubrega.

Crna statistika u Hrvatskoj

U Hrvatskoj, otprilike 10-15% populacije ima kroničnu bolest bubrega, duplo više nego šećerne bolesti, ali svijest o kroničnoj bubrežnoj bolesti nije prepoznata ili dobro prihvaćena, tvrdi profesori Bojan Jelaković.

Razloge takvoj crnoj statistici moguće je pronaći u kliničkoj slici – bubrežna bolest ne boli, znakovi su često nespecifični i ukazuju na druga oboljenja, a budući da su bubrezi prilagodljivi, uspijevaju nadoknaditi funkciju koju gube, stoga se bolest bubrega otkriva tek kada dođe do nepovratne i velike štete.

Uzroci

Kronična bubrežna bolest je u prvoj fazi vrlo podmukla. Gotovo 50% bolesnika dođe u terminalnu fazu, a da nije ni znalo da ima kroničnu bubrežnu bolest. Smetnje i simptomi su nespecifični – kroničan umor, pojačano znojenje, oticanje nogu, noćno mokrenje, bol u leđima.

Uzroci kronične bolesti bubrega, mnogo su češći kod žena nego kod muškaraca, a najviše zahvaćaju stariju životnu dob. Preventivni pregledi trebali bi biti prioritet rizičnim skupinama, upozorava profesor Jelaković.

Ako se oštećenje bubrega otkrije dovoljno rano, pregledom mokraće i krvi, moguće je popraviti štetu odgovarajućim lijekovima. Međutim, kada govorimo o kroničnom zatajenju bubrega, najčešće se primjenjuje dijaliza, odnosno nadomještanjem bubrežne funkcije.

Za vrijeme dijalize pacijent je priključen na aparat koji je na neki način umjetni bubreg koji filtrira višak tekućine i čisti organizam od toksina i dovodi u balans elektrolite.

U nekim slučajevima, potrebna je transplantacija bubrega. U Hrvatskoj pacijenti na novi bubreg čekaju manje od godinu dana, po čemu prednjačimo u svijetu. No, kako ne bi došlo do potrebe za dijalizom ili transplantacijom, svima se savjetuju preventivni pregledi, povećana tjelesna aktivnost, smanjen unos soli i općenito, bolja kvaliteta života.