Osteoartritis je izuzetno česta bolest koja se javlja uglavnom kod starijih, ali se može pojaviti i kod mlađih osoba. To je najčešći oblik artritisa, od kojeg oboljeva oko 250 milijuna osoba u svijetu, i jedan je od mogućih uzroka invaliditeta. Bol je to koja uzrokuje ograničenja u kretanju oboljelih, a time i svakodnevne fizičke aktivnosti.

Dubravka Bobek, specijalistica fizikalne medicine i rehabilitacije, kaže kako je osteoartritis bolest koja uzrokuje izuzetno jake bolove. Ovisno o tome u kojoj fazi je bolest, na skali od 1 do 10, pacijenti bolove ocjenjuju desetkom.

Prvi simptomi osteoartritisa

Simptomi kod osteoartritisa se često razvijaju polako i pogoršavaju s vremenom. To je jedan od najčešćih poremećaja zglobova, uglavnom zato što je prirodno povezan s procesom starenja. S vremenom se stanje oboljelih pogoršava.

Što utječe na pojavu ove bolesti?

Osteoartritis je multifaktorijalna bolest koja uključuje razne čimbenike, od dobi, spola, nasljeđa, pa do onih metaboličkih, upalnih, biokemijskih. Do osteoartritisa dolazi kada se zaštitna hrskavica na krajevima kostiju istroši tijekom vremena.

Dugo se mislilo kako osteoartritis zahvaća samo hrskavicu, no budući da je riječ o reumatskoj bolesti, zahvaća sve strukture zgloba. Najčešće su zahvaćeni mali zglobovi šaka, koljeno, zatim kuk i kralježnica.

Zbog propadanja hrskavice dolazi do zadebljanja i iskrivljenja kosti. Kretanje postaje bolno i ograničeno, a pri tome propadaju i neiskorišteni mišići koji inače pokreću zglob. Osim bola dolazi i do deformiteta i kronične zakočenosti koja može trajati i do pola sata. .

Procjenjuje se da će osteoartritis koljena, zbog starenja svjetske populacije, do 2020. godine biti četvrti vodeći uzrok nesposobnosti bolesnika. Može li se ova bolest liječiti?

Vrlo teško, tvrdi Bobek. Može se liječiti, no budući da nije poznat točan uzrok osteoartritisa, nije ga moguće u potpunosti izliječiti.

Osteoartritis šake češće pogađa žene. A što je s muškarcima?

Pojava ove bolesti povezana je s određenim sportovima pa je tako osteoartritis koljena češći kod nogometaša, kod maratonaca je to kuk, a plivača rame.

Osteoartritis je bolest koja pogađa desetke tisuća naših sugrađana koji kao posljedicu svakodnevno trpe bolove, a kvaliteta njihovog života znatno je smanjena. Bolest se, uglavnom, javlja iza 38-me godine života.                                                                                                                                                                                                                                               Redovita fizička aktivnost i dalje se preporuča kao važna mjera prevencije protiv osteoartritisa, ali i postizanje zdrave tjelesne težine.