Oko 3% stanovništva u Hrvatskoj bori se s hiperhidrozom – stanjem prekomjernog znojenja. Na našemu tijelu nalazi se između 2,5 i 3 milijuna znojnih žlijezda. Za vas smo istražili za što nam znojenje služi u organizmu i kako si pomoći kada ono postane prejako.

Najjednostavnije rečeno, znojenje je proces kojim se regulira tjelesna temperatura i izlučuju štetne tvari iz našeg organizma. Iako je znojenje najnormalnija tjelesna funkcija, nekim ljudima može predstavljati prvenstveno estetski problem, ali može biti znak raznih bolesti i to onih infekcijskih i endokrinoloških.

Takav poremećaj znojenja zovemo hiperhidroza i ona može biti generalizirana, što znači da se znoji cijelo tijelo ili neki određeni dio poput pazuha ili dlanova. Maja Ceković, dermatolog venerolog, kaže da je imala primjere gdje joj dolaze studentice i traže pomoć jer jednostavno ne mogu napisati ispit koliko im se dlanovi znoje.

U slučaju kada vam se pretjerano znoje pazusi, najvažnije je preventivno djelovanje koje započinje pažljivim odabirom odjeće. Ključno je nositi prozračnu, široku odjeću od prirodnih materijala poput pamuka, na sintetiku zaboravite!

Osim toga, važne su dobre higijenske navike, što znači redovito i temeljito kupanje ili tuširanje – tako će se izbjeći neugodni mirisi. Da bismo ih spriječili ili ublažili treba koristiti dezodoranse – koji ne sprječavaju znojenje već djeluju na nastanak bakterija ili antiperspirante koji zatvaraju izvorne kanale znojnih žlijezda i blokiraju znojenje.

No u zadnje vrijeme kruže razne teorije o štetnosti antiperspiranata. Jedna od tih teorija je da zbog zadržavanja toksina u tijelu može doći do pojave raka dojke. Međutim, treba znati da većina toksina iz tijela se luče pomoću bubrega i jetre.

Druga pak teorija je da aluminijeve soli iz antiperspiranta ulaze u dojku i na taj način uzrokuju rak dojke. No, doktorica napominje da puno više tih tvari unosimo – kroz hranu. A kada smo već kod prehrane, ona također može utjecati na to koliko se znojimo.

Tako primjerice, kofein, tein i pušenje potiču znojenje, a trebalo bi smanjiti i unos soli. Preporuča se mediteranska prehrana, ne ona pržena ili pečena već lako probavljiva hrana jer što je teže organizmu hranu probaviti, to će se više zagrijati pa će krenuti znojenje sa svrhom da tijelo ohladi. Kao i uvijek, preporuča se jesti puno voća i povrća i dobro se rehidrirati.