Za početak statistika – 80 posto svih informacija dobivamo osjetilom vida. 285 milijuna svjetske populacije ima problema s vidom. 90 posto poremećaja vida rezultat su kroničnih bolesti očiju. 80 posto svih oštećenja vida mogu se spriječiti ili izliječiti.

Dovoljno statistike da se zapitamo kada treba napraviti prvi oftamološki pregled? On bi trebao biti već u dobi od četiri godine, savjetuje liječnik Ramić, specijalist oftalmologije.

Prvi pregled

Dječji pregledi su najbitniji, tvrdi Ramić. Važno je prepoznati slabovidnost, odnosno ambliopiju kod male djece da bi se, uz adekvatnu terapiju, ta ambliopija mogla izliječiti.

Ako se ambliopija ne otkrije, odnosno ako se otkrije nakon šeste godine života, onda se ne može ništa više učiniti i slabiji vid ostaje za cijeli život, dodaje liječnik Ramić. Ako je nakon prvog pregleda sve u redu, dijete bi oftalmološki pregled trebalo napraviti još nekoliko puta tijekom osnovne i srednje škole, bez obzira ima li smetnje ili ne.

Problem s vidom jedan je od glavnih međunarodnih zdravstvenih problema, upozorava Svjetska zdravstvena organizacija. Oštećenje vida, kako smo u statistici i naveli, u 80 posto slučajeva može se spriječiti ili izliječiti, a u tom je procesu ključan redoviti pregled. Oftalmologu se treba javiti ako postoji glavobolja, problem pritiska u glavi i umor.

Osobe kojima je oftalmološki pregled najpotrebniji jesu one koje u obiteljskoj anamnezi imaju probleme s očima, odnosno čiji su roditelji, bake ili djedovi imali probleme s očima. Na posebnom oprezu mora biti populacija kroničnih bolesnika.

Rizične skupine

Ljudi koji provode puno vremena za računalom trebali bi svakih nekoliko godina napraviti oftalmološki pregled. Ta bolest uzrokovana plavom svjetlosti ekrana toliko je uznapredovala da je dobila i službeni naziv – sindrom računalnog vida, ističe liječnik Ramić.

No, postoje još neke rizične skupine, poput šećernih i srčanih bolesnika, osoba koje imaju oštećenje rožnice, za koje je poželjno da kontroliraju vid svakih šest mjeseci.

Najčešće kronične bolesti očiju javljanju se kod odraslih, starijih ljudi. Najopasniji je glaukom, koji dovodi do gubitka vida i može dovesti do sljepoće ako se ne otkrije na vrijeme i ne liječi kako treba. No, ako se slučajno otkrije na preventivnom pregledu, vid se može sačuvati. U toj priči bitan je odnos pacijent – liječnik.

Naime, liječnik je taj koji sa stručne strane zna kako treba riješiti pacijentov, a pacijent je taj koji ima neka svoja očekivanja, želje.

Oftamološki pregled napravljen na vrijeme može vam spasiti vid. No ukoliko vid treba korigirati upitali smo liječnika preporuča li naočale ili leća?

Postoji kategorija bolesnika koji imaju očne bolesti gdje se naočalama ne može postići maksimalna vidna oštrina. To znači da su oni apsolutni kandidati za leće. Razlog je taj što se lećama može dobiti maksimalna vidna oštrina.

No isto tako, ni leće ne odgovaraju svima pa dakle, odgovor nije jednoznačan. No da bi izbjegli i jedno i drugo najbolje je na vrijeme posjetiti oftamologa.