Pri kupovini namirnica kupuju li se light proizvodi ili original? Znate li što oznaka light, lagani i dijetni proizvod točno znači? Mislite li da su takvi proizvodi zdraviji ili manje zdravi od originala?

U borbi s prekobrojnim kilogramima, potrošači često posežu za pomoći u obliku light jogurta, pića ili majoneze. No, sve se više ljudi pita znači li light doista nešto zdravo i lagano.

Termin light ili lagan ili dijetalan najčešće se upotrebljava u označavanju hrane koja u svojoj proizvodnji u odnosu na original ima 30% smanjenog udjela energetske vrijednosti, ali može biti i šećera, masti ili soli.

Prema pravilniku o prehrambenim i zdravstvenim tvrdnjama Ministarstva zdravlja proizvod koji ima naznaku da je light, lagan ili dijetalan trebao bi imati i naznaku još jednog ili više svojstava koji potvrđuje tu njegovu djelatnost – upozorava nas nustricionistica Gianna Lazinica.

„Ako pričamo o energiji to su ili bezenergetske ili niskoenergetske vrijednosti. Ako pričamo o šećeru ili bez dodanog šećera, smanjena količina šećera ili bez šećera. Isto tako ako govorimo o masti – bez masti ili s malim udjelom masti.“ (Gianna Lazinica, nutricionistica)

Upravo tim oznakama proizvođači često ističu samo dio sadržaja proizvoda. Tako, na primjer, namirnice “bez šećera” često obiluju mastima, a one označene kao nemasne budu prepune šećera.

Stoga, pri kupnji takvih proizvoda obratite pažnju na deklaraciju na stražnjoj strani proizvoda. Ono što možete iz same tablice pročitati je količina određenog sastojka na 100 grama ili mililitara proizvoda. Te u sastavu sam sadržaj proizvoda

Potrošači kupuju light proizvode misleći da je to zdravija i dijetalna verzija. Međutim kada je riječ o kalorijskoj vrijednosti, kod većine tih proizvoda razlike su minimalne. 

„Proizvođači nakon što uklone tako neki sastojak obično stave zamjenski tako da je jako važno naučiti čitati deklaracije.“ (Gianna Lazinica, nutricionistica)

Štoviše, mnogi optužuju upravo light namirnice za vraćanje kilograma, ali i za štetnost raznih spojeva koji se koriste kao zamjena šećeru. Napomenimo da upravo oznake poput light, lagano ili dijetno ukazuju na to koliko je taj proizvod prerađen.

Light proizvodi sami po sebi nisu loši, ali treba znati što nam točno pruža ili ne pruža hrana koju konzumiramo. Najbolje je prosuditi o svakoj namirnici prema njenom hranjivom i energetskom sastavu – a za to treba čitati deklaracije proizvoda.